Запоріжжя+38 (061) 228-41-81
Дніпро+38 (056) 790-41-81
МЕНЮ

ЯК ЗАХИСТИТИ СВІЙ БІЗНЕС ВІД РЕЙДЕРІВ?

В заключній частині такої об’ємної і цікавої теми, як рейдерство, я б хотіла поговорити, безумовно, про способи захисту бізнесу. Зрозуміло, що знаючи методи нападу завжди можна їм протистояти, якщо вибудувати правильний захист.

Відразу хочу сказати, що протистояти рейдерам можна, а головне потрібно і краще за все, якщо бізнес або власники завчасно готуються до подібних небезпек, вибудовуючи чітку систему юридичної і силового захисту, не забуваючи при цьому контролювати і економічну складову.

У ТАКИХ ВИПАДКАХ ДУЖЕ ДОБРЕ ПРАЦЮЄ ТАНДЕМ: ЮРИСТ (АДВОКАТ) І ФІЗИЧНА ОХОРОНА.

Перший стримує атаку на законних підставах, шляхом подачі позовів, скарг та інших документів в державні структури і організації. Головною метою юристів на першому етапі є не дати можливість рейдерам проникнути «вглиб» бізнесу (підприємства) і отримати контроль над керуванням і повну владу. Проміжною і більш тривалої метою є боротьба з уже наявними наслідками рейдерського захоплення, і кінцевою метою є повне очищення бізнесу від «паразитів», а також відновлення чесного імені на економічному ринку, в колі конкурентів і контрагентів.

Поняття «фізична охорона» не вимагає деталізації, оскільки і так зрозуміла. Основна мета – запобігання можливості подальших фізичних рейдерських дій (захоплення території заводу або приміщення офісу, доступ до бухгалтерської або конфіденційної документації, фізичний тиск на власників, інше).

Отже, щоб не допустити рейдерського захоплення бізнесу, необхідно забезпечити захист на різних рівнях.

ТАК ЩО Ж ВХОДИТЬ В ПОНЯТТЯ «ЮРИДИЧНИЙ РІВЕНЬ ЗАХИСТУ БІЗНЕСУ»?

По-перше, юридично грамотно складені установчі документи. Відповідно до статті 11 Закону України «Про товариства з обмеженою відповідальністю» установчим документом товариства є статут. Здавалося б: ну що такого може бути в Статуті «страшного», що може призвести до загибелі підприємства або його втрати? Але ми ж розуміємо, що на стороні рейдерів «серйозні гравці» і не рідко з юридичною освітою, тому не варто пускати на самоплив процес і при реєстрації ТОВ просто завантажувати з інтернету шаблон статуту, хоча б з огляду на елементарне, що дана редакція може бути як мінімуму застарілою. До того ж, з 17.06.2018 року вступив в силу Закон України «Про товариства з обмеженою відповідальністю», який вимагає приведення статуту товариства у відповідність з нормами закону. Тому, до речі, статути вже існуючих ТОВ необхідно привести у відповідність з новим законом і бажано не затягувати оскільки чим ближче термін, тим довша черга.

Що стосується зачіпок для рейдера, враховуючи МЕТОДИ ЗАХОПЛЕННЯ, про які я писала в попередній статті, то найбільш уразливими є пункти щодо частини виплат дивідендів, виплат частини майна при виході учасника, умови виходу учасника з товариства, повноваження директора. На ці пункти слід звернути особливу увагу, оскільки існують нюанси, про які корпоративні юристи, звичайно ж в курсі, і не упустять шанс ними скористатися.

По-друге, юридична експертиза договорів. «Що може бути простіше, ніж скласти договір поставки, це може зробити будь-який менеджер і без юридичної освіти», – це, мабуть, найпоширеніша фраза, яку чула наша компанія за роки роботи. Звичайно, немає нічого складного, ніж «накидати» реквізити фірми в шаблонний договір або, ще гірше, погодитися з редакцією контрагента, однак наслідки можуть бути сумними і, на превеликий жаль, це розуміють не всі бізнесмени.

Юридична експертиза договору коштує дешевше супроводу адвокатом судової справи за таким договором, тому навіть до таких «простих» і «шаблонних» договорів поставки слід ставитися дуже серйозно. І звичайно, граючи в «бізнес» не переходьте в «братські» відносини навіть з постійними клієнтами або контрагентами, адже сьогодні ви – друзі, а завтра ваш друг – жертва рейдера і ви його наступна мішень.

По-третє, викуп корпоративних прав інших учасників. Добре, коли учасників ТОВ два або три і всі дружні, але коли учасників більше п’яти, стає складно контролювати процеси, особливо якщо є внутрішні розбіжності або конфлікти. Тому, якщо ви бачите, що деякі учасники з маленькими частками в статутному капіталі не беруть участі в житті компанії, запропонуйте їм викупити їхні частки. Інакше це зроблять за вас рейдери.

По-четверте, своєчасне і юридично грамотне оформлення документів на права власності активів. Я навіть зупинятися детально не буду на цьому пункті, оскільки купити актив – це одне, а правильно і грамотно зареєструвати – це вже зовсім інша розмова. Тут грає роль не тільки юридично грамотний складений договір купівлі – продажу, а також правильність внесення даних нотаріусом до реєстру. Завжди читайте те, що підписуєте, а краще довірте дану дію юристу.

І останнє, підготувати трудовий колектив до будь-яких «атак». Чим більше фірма, тим більше там працює людей з різною освітою і різного віку. При фізичній атаці працівники можуть просто злякатися і видати конфіденційну інформацію або віддати бухгалтерські документи. Для того щоб такого не сталося, необхідно проводити роз’яснювальні роботи з працівниками. До того ж всі документи по працівникам необхідно привести у відповідність до КЗпП.

ТЕПЕР РОЗБЕРЕМО ФІНАНСОВИЙ РІВЕНЬ ЗАХИСТУ БІЗНЕСУ

Перше, про що я хотіла б сказати, знову ж таки грунтуючись на методах захоплення бізнесу, – це контроль кредиторської заборгованості! Важливе правило «гри»: вчасно не погашена заборгованість – підстава для її скупки рейдерами у третіх осіб і пред’явлення для оплати шляхом стягнення через суд або ініціювання процедури банкрутства.

Друге – прозоре ведення господарської діяльності підприємства. Що значить «прозоре»? Все просто: Той, хто говорить правду, не плутається. Так і в бізнесі, ведення господарської діяльності за всіма нормами і згідно букві Закону ніколи не приведе бізнес в боргову яму з контрагентами і не збільшить кредиторку, не наростить борги перед бюджетом або банками.

І останнє, але не менш важливе – це фінансове мотивування персоналу. Це стосується не тільки керівників проектів, а й окремих виконавців. Лайфхак для власника бізнесу/директора: «Ображений співробітник страшніше ворога». І це дійсно так, оскільки саме фінансова мотивація допомагає не тільки поліпшити якість праці фахівця, а дійсно дорожити своїм робочим місцем і тим самим допомагати власнику бізнесу «ростити своє дітище». Саме такі співробітники при виникненні атаки прагнуть всіма силами допомогти її відбити, а не бігти і «зливати» інформацію ворогам. Ніщо так не об’єднує, як атака ззовні і саме такі працівники можуть стати гарним «щитом» для відображення атаки.

Фізичний рівень захисту включає в себе надійну охорону внутрішню і зовнішню. Охорону об’єктів бізнесу краще довірити одному з приватних охоронних установ (ПОУ). ПОУ може бути обрано за рекомендацією відділу поліції міста, які займаються видачею дозволів на роботу таким структурам. Відносно внутрішнього захисту – мати в штаті одного-двох співробітників, які будуть забезпечувати такого роду захист і не допустять зняття конфіденційної інформації бізнесу третіми особами. Витік інформації – важливий ресурс для рейдерів перед захопленням.

Ну і останнє – це Репутаційний рівень захисту. Ділова репутація – це «добре ім’я» компанії, яке формується під впливом багатьох факторів і оцінюється за різними параметрами. Головне на цьому рівні – це позитивний імідж підприємства серед партнерів і на ринку, оскільки «сарафанне радіо» ще ніхто не відміняв. І, безумовно, в котрий раз повертаюся до цієї теми, це сприятлива внутрішня атмосфера на підприємстві. Особливу увагу хочу звернути саме на проблеми внутрішньої атмосфері на підприємстві. Персонал – це як годинниковий механізм, поки всі задоволені, щасливі – годинник цокає, якщо раптом якась пружинка відскочила або перестала працювати, збій пішов по всьому годинниковому механізму. Дуже важливо зберігати повагу не тільки до управлінців, а й до рядових співробітників, мотивуючи їх на «подвиги».

Підсумовуючи все вище викладене, хочу сказати, що найефективнішим є комплексний захист. У сильний дощ краще йти в дощовику і гумових чоботях, а не під парасолькою. І щоб не сталося, ніколи не думайте, як новачок, навіть якщо ви і є новачок. Якщо вирішили «грати в бізнес», не полінуйтеся і вивчіть правила, чітко дотримуйтесь букви Закону і, звичайно, завжди залишайтеся чесні самим із собою.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn