«ЛИСТ ЩАСТЯ» ВІД АМКУ – КОМУ ПРИЙШОВ, ЯК ВІДПОВІДАТИ?

Останнім часом територіальні обласні відділення Антимонопольного комітету все частіше проводять перевірки учасників відкритих торгів через електронні майданчики на веб-порталі Уповноваженого органу https://prozorro.gov.ua/.

Повноваження посадових осіб Антимонопольного комітету України при витребуванні документів та інформації для перевірки дотримання антимонопольного законодавства, передбачені Законом України «Про Антимонопольний комітет України», Положенням про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, та Положенням про порядок проведення перевірок додержання законодавства про захист економічної конкуренції.

Таким чином, в межах своїх повноважень, територіальні обласні відділення Антимонопольного комітету мають право витребувати у суб’єктів господарської діяльності інформацію, необхідну при розгляді справи або заяви щодо законодавства про захист економічної конкуренції.

ОДНАК ЗАКОНОДАВЕЦЬ НЕ ПЕРЕДБАЧИВ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИЙ АКТ, ЯКИЙ БИ ВИЗНАЧАВ ПОРЯДОК ВИТРЕБУВАННЯ ДОКУМЕНТІВ ТА ІНФОРМАЦІЇ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ ДОТРИМАННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ЗАХИСТ ЕКОНОМІЧНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ.

Також жодним з перерахованих вище нормативно-правових актів не передбачено прямого порядку та терміну подачі відповіді на вимогу АМКУ, що значно ускладнює завдання всім суб’єктам господарської діяльності, які отримали таку вимогу.

У лютому 2018 року Запорізьким територіальним відділенням Антимонопольного комітету України було направлено типові вимоги п’яти нашим клієнтам. Вимога складається з 35 пунктів, якими, в тому числі, передбачена подача даних, що знаходяться у відкритому доступі на веб-порталі Уповноваженого органу.

ТУТ, ВИ МОЖЕТЕ ОЗНАЙОМИТИСЯ З ОДНІЄЮ З ТАКИХ ВИМОГ.

Прикладом затребуваної інформації, яка знаходиться у формі відкритих даних, можуть послужити п.п. 1, 3, 4, 5, 7 Вимоги та інші пункти, оскільки велика частина запитуваної інформації знаходиться безпосередньо в Тендерній пропозиції Учасника електронних торгів, список яких також позначений вимогою АМКУ.

Як передбачено Законом України «Про державні закупівлі» Уповноважений орган забезпечує оприлюднення інформації про закупівлі, відповідно до вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації», в тому числі у формі відкритих даних.

ПУБЛІЧНА ІНФОРМАЦІЯ В ФОРМІ ВІДКРИТИХ ДАНИХ – це публічна інформація в форматі, що дозволяє її автоматизовану обробку електронними засобами, вільний і безкоштовний доступ до неї, а також її подальше використання (ст. 101 Закону України «Про доступ до публічної інформації»).

З ЧОГО МОЖНА ЗРОБИТИ ВИСНОВОК, ЩО З БІЛЬШОЮ ЧАСТИНОЮ ЗАПИТАНОЇ ІНФОРМАЦІЇ УПОВНОВАЖЕНІ ОСОБИ ЗАПОРІЗЬКОГО ТЕРИТОРІАЛЬНОГО ВІДДІЛЕННЯ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ МОЖУТЬ САМОСТІЙНО ОЗНАЙОМИТИСЯ НА ВЕБ-ПОРТАЛІ УПОВНОВАЖЕНОГО ОРГАНУ, ВИКОРИСТОВУЮЧИ НЕОБХІДНИЙ ІДЕНТИФІКАТОР ВЖЕ ЗАВЕРШЕНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ.

Також, з огляду на лист Державної регуляторної служби України, щодо права вимоги для перевірки дотримання антимонопольного законодавства, державний уповноважений або голова територіального відділення Антимонопольного комітету України може витребувати не всі документи і інформацію щодо діяльності суб’єкта господарювання, а тільки ті, які необхідні і вважаються достатніми для перевірки відповідності антимонопольному законодавству.

Плюс до всього, у вступній частині вимоги позначено, що з метою здійснення контролю над дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції при здійсненні закупівель, всю необхідну інформацію потрібно подати в 15-денний строк з дня отримання вимоги. При цьому в складі вимоги відсутня інформація, як саме розраховувати наявний термін: в календарних або робочих днях. Відсутність подібного уточнення може призвести до негативних наслідків у формі значних штрафних санкцій.

Детально ознайомившись з прикладом вимоги Антимонопольного комітету можна підрахувати, що в цілому кількість необхідної для подачі інформації перевищує 179 пунктів (при подачі частини інформації окремо по кожним проведеним торгам), що унеможливлює складання відповіді в 15-денний термін, для дотримання умов звернення АМКУ.

У зв’язку з тим, що Законом не передбачений мінімальний термін подачі відповіді на вимогу АМКУ, суб’єкт господарської діяльності має право подати аргументоване клопотання про продовження терміну підготовки та подачі інформації на вимогу – в такому випадку відповідь не буде вважатися невчасною.

Для більш детального вивчення процесів вирішення даного завдання, фахівцями ЮК «Право Гарант» було ініційовано зв’язок із заступником голови Антимонопольного комітету України, внаслідок чого було з’ясовано, що при направленні звернення до Антимонопольного комітету України з питання вимоги від обласного територіального відділення АМКУ, державний уповноважений може вносити правки в вимоги територіального відділення.

ЯКІ ШТРАФИ ЗАГРОЖУЮТЬ ЗА НЕВИКОНАННЯ ВИМОГИ АМКУ?

Відповідно до статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», зокрема п.п. 13-15, порушеннями законодавства в сфері захисту економічної конкуренції є:

  • неподання інформації Антимонопольному комітету України, його територіальному відділенню у встановлені органами Антимонопольного комітету України, головою його територіального відділення чи нормативно-правовими актами строки;
  • подання інформації в неповному обсязі Антимонопольному комітету України, його територіальному відділенню у встановлені органами Антимонопольного комітету України, головою його територіального відділення чи нормативно-правовими актами строки;
  • подання недостовірної інформації Антимонопольному комітету України, його територіальному відділенню;

Згідно п. 3 ч. 2 ст. 52 вищезазначеного Закону, в таких випадках стягуються штрафи в розмірі до одного відсотка доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.

Так само звертаємо Вашу увагу, що в складі звернення АМКУ є пункт про подачу додаткової інформації, яка, на думку суб’єкта господарювання, сприятиме всебічному і об’єктивному встановленню обставин предмета вимоги.

В такому випадку обов’язково необхідно повідомити територіальному відділенню АМКУ про те, що суб’єкт господарювання не має подібної додатковою інформацією. Таким чином, Ви захистите себе від можливої відповідальності за неподання додаткових відомостей.

ЩО Ж РОБИТИ В ТАКІЙ СИТУАЦІЇ, КОЛИ СТРОКИ ОБМЕЖЕНІ, А ОБСЯГ НЕОБХІДНОЇ ДЛЯ ЗБОРУ ІНФОРМАЦІЇ ПЕРЕВИЩУЄ ВСІ МОЖЛИВІ КОРДОНИ?

Насамперед необхідно подати клопотання про продовження терміну підготовки та подачі інформації на вимогу обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України. Заступник голови Антимонопольного комітету України порадив разом з клопотанням про продовження терміну подати частину інформації на вимогу, щоб територіальне відділення було впевнене, що суб’єкт господарської діяльності не відмовляється від надання інформації АМКУ.

У тому випадку, якщо отримана вимога має в своєму складі пункти, які, на думку суб’єкта господарювання не є коректними по тій або іншій причині, уповноважена особа суб’єкта може подати письмове звернення до голови Антимонопольного комітету України, для подальшого розгляду умов вимоги і, в разі необхідності, внесення коригувань в такі пункти.

Зазначемо, що Законом не визначено процедуру оскарження вимог від обласних територіальних відділень Антимонопольного комітету України, проте немає законодавчих актів, що забороняють подачу скарг на дії Голови територіального відділення і особи, безпосередньо що склав текст звернення. Таким чином, суб’єкт господарської діяльності може подати скаргу до відповідних органів щодо перешкоди свободі ведення господарської діяльності та перевищення посадових обов’язків уповноваженими особами обласного територіального відділення АМКУ.


Консультація юриста

Виберіть зручний час і ми вам передзвонимо

Замовити дзвінок
Практичні юридичні поради для бізнесу
Потрібна консультація юриста?
Залиште свої контакти і наш фахівець обов'язково зв'яжеться з Вами!




Натискаючи на кнопку ви погоджуєтеся на обробку Ваших персональних даних