МЕДІТАЦІЯ, ЯК ЗАСІБ УРЕГУЛЮВАННЯ СПОРУ. ЧИ СПРАЦЮЄ В УКРАЇНІ?

Загальне поняття медіації полягає у залучені третьої незацікавленої сторони для участі у вирішенні неврегульованих спорів. Перш за все необхідно зрозуміти, що загальні поняття, методи та світовий досвід не завжди співпадає та застосовується на території нашої держави.

Так, у західних державах процес медіації використовується значно частіше ніж в Україні, адже він є більш дієвим з наступних причин:

  1. У багатьох країнах він законодавчо врегульований;
  2. Процес вирішення спору через медіацію потребує значно менше часу на відміну від судового процесу;
  3. Для клієнта він набагато дешевший, ніж оплата судових витрат та часу витраченого юристами на супровід справи;
  4. Розвинена ділова культура у компаніях, що дозволяє рухатись у одному напрямі двом сторонам конфлікту.

Враховуючи вищевикладені обставини, до нас часто звертаються компанії нерезиденти із проханням виступити медіатором у вирішені спору що виник із українськими контрагентами. Але тут необхідно чітко зрозуміти, що в Україні це не є практикою, що регулюється нормами права, та взагалі принципи роботи в Україні зовсім інші та суттєво відрізняються від викладених раніше західних.

У власників іноземних компаній зовсім інше уявлення про ведення бізнесу. Наприклад нещодавно, до нас звернулася компанія з Італії з проханням урегулювати спір (як медіатор), який виник через неналежне виконання договору українською стороною. Італійська компанія перерахувала близько 700 000 $ передплати за майбутні поставки товару, та була впевнена що українська компанія обов’язково поставить товар або поверне гроші (лише виходячи з того, що це може зіпсувати імідж компанії на локальному ринку в Україні і більш ніхто не буде з нею співпрацювати) але їх впевненість була заснована на звичаях та досвіді роботи в Італії але зовсім не в Україні.

ПЕРШИЙ ВИСНОВОК «ВЕДЕННЯ БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ ЗНАЧНО ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ВІД БІЛЬШОСТІ КРАЇН»

Одразу після звернення Італьської компанії, ми перевірили її українських контрагентів, які вже більше місяця не виконували свої зобов’язання. І зовсім не здивувалися коли ця компанія виявилась як білий аркуш паперу: зареєстрована за два тижні до укладання угоди, без будь яких матеріальних активів в якій працює аж один співробітник він же Директор, він же власник. Італійська компанія почала розуміти, що щось іде не так. Після більш детального аналізу контрагента, а саме його власника було виявлено, ще близько 10 юридичних осіб, що були пов’язані з ним. По цим юридичним особам нашим юристам одразу стало зрозуміло, що вони не часто виконують свої зобов’язання адже судовий реєстр був переповнений рішеннями, щодо них про стягнення грошових коштів у зв’язку із невиконанням зобов’язання. Рахунки та майно в цих десяти компаніях були арештовані в рамках різних виконавчих проваджень. А наші «італійські друзі» були зачаровані дорогим прийомом, гарним офісом та розповідями про великі контракти нашого співвітчизника.

ДРУГИЙ ВИСНОВОК «ДО ПІДПИСАННЯ КОНТРАКТУ КОНТРАГЕНТА ТРЕБА РЕТЕЛЬНО ПЕРЕВІРЯТИ АДЖЕ ІНКОЛИ «ПОРЯДНІСТЬ» ВИДНО НЕОЗБРОЄНИМ ОКОМ»

І тут перед нами постає цілком логічне питання, а чи є сенс проводити медіацію у її загальному розумінні? Моя особиста думка – ні. Адже сам процес має проходити у двосторонньому бажані вирішення проблемної ситуації. В реаліях українського бізнесу, ми майже завжди маємо ситуацію, коли одна сторона має намір вирішити конфлікт, а іншу сторону все влаштовує.

Так, на прикладі із ситуаціє між італійською та українською фірмами медіацію можливо було провести на етапі підписання контракту, адже на той час обидві сторони мали на меті підписати контракт. І саме на тому етапі були як і суперечки відносно умов договору так і бажання досягти домовленості, в результаті якої одна сторона отримає гроші, а інша необхідний товар.

В момент звернення до нас, клієнт був дуже зацікавлений у вирішенні питання, адже його гроші знаходились на рахунку у контрагента, який, в свою чергу, утримував ці гроші і не поспішав їх повертати, а може і зовсім не збирався!

ТРЕТІЙ ВИСНОВОК « ЗАВЖДИ МОЖЛИВО ОБРАТИ НАЙБІЛЬШ ВДАЛИЙ ЧАС»

З італійськими клієнтами все закінчилось добре, але щоб створити умови для вирішення питання, точніше сказати для підготовки умов, що «вимусили» власника української компанії сісти за стіл переговорів знадобився значний проміжок часу та чимало зусиль (способи і методи, можливо, розглянемо в іншій статі). Але найголовніша думка полягає в тому, що неможливо провести переговори якщо у іншої сторони немає потреби в них. І єдиний спосіб створення такої необхідності, це створення проблем іншій стороні.

Також хотілось би зазначити, що досить схожих ситуації в роботі у компанії на даний момент декілька, частина з них між українськими компаніями, а інша із участю нерезидентів. Тому італійці – лише гарний приклад, але аналогічних ситуації багато і вони зовсім не залежать від місцезнаходження компанії.

Узагальнюючи все вищевикладене, хотілось би зазначити що в Україні, нажаль, «медіація» це лише красива назва переговорів, адже вона не регламентована нормативно правовими актами та не несе у собі нових методів вирішення питання на теперішній час але все може згодом змінитись. Звісно є певні навички ведення переговорів але для цього не потрібно бути професійним медіатором.


Консультація юриста

Виберіть зручний час і ми вам передзвонимо

Замовити дзвінок
Практичні юридичні поради для бізнесу
Потрібна консультація юриста?
Залиште свої контакти і наш фахівець обов'язково зв'яжеться з Вами!




Натискаючи на кнопку ви погоджуєтеся на обробку Ваших персональних даних