БАНКИ ТА Р2Р-ПЕРЕКАЗИ: ЩО МОЖЕ АМКУ?

За останні дні на просторах інтернету, та не тільки, спалахнула досить інтригуюча тема: Антимонопольний комітет України чекає відповіді на вимоги про подачу інформації про р2р-перекази від більшості банків України.

Хто ще не в курсі справи – АМКУ направив вимоги про подачу інформації більш ніж п’ятдесяти банкам України, в тому числі «Монобанк», «Вернум Банк» та «Айбокс Банк», щоб оцінити стан економічної конкуренції між тарифними системами.

Деякі стверджують, що у уповноважених осіб Антимонопольного комітету України не було потреби відсилати однотипні вимоги кожному з банків, адже вся інформація зберігається в міжнародних платіжних системах, інші обурюються через не зовсім адекватний терміну підготовки відповіді на вимогу. Однак, що ж можна сказати з правової точки зору? Що може зробити АМКУ, якщо не отримає потрібну інформацію?

Проаналізувавши ці питання, хочемо поділитися з Вами міркуваннями фахівців Юридичної компанії PRAVO GARANT:

ДВАДЦЯТЬ ДНІВ НА ТИСЯЧІ СТОРІНОК ІНФОРМАЦІЇ – ЧИ МОЖЛИВО?

Раніше ЮК PRAVO GARANT було опубліковано статтю ««ЛИСТ ЩАСТЯ» ВІД АМКУ – КОМУ ПРИЙШОВ, ЯК РЕАГУВАТИ?», в якій ми докладно описали дії при отриманні вимоги від Антимонопольного комітету України, тобто, так званого нами «листа щастя».

Для тих, хто ще не читав першу статтю про «листи щастя», повторимось, що при визначенні термінів для подачі відповіді на вимоги, Антимонопольний комітет України керується безпосередньо кількістю і складністю обробки інформації, яка запитується.

Тобто, АМКУ зобов’язаний розраховувати реальні терміни виконання, індивідуально для кожного суб’єкта, якому направляє вимогу про подання інформації, і в зв’язку з тим, що жодним нормативно-правовим актом не регулюється питання складання відповіді і реальності визначених термінів – складно стверджувати про правомірність отриманих банками двадцяти днів.

Інше питання – чи можливо виділити достатню кількість кваліфікованих співробітників для збору інформації на запит АМКУ? Як не крути, багатьом менеджерам банків доведеться неабияк попітніти, щоб задовольнити вимоги Антимонопольного комітету України в повній мірі, та ще й в такі короткі терміни.

Так само в попередній статті ми згадували, що при обмежених термінах подачі відповіді на запити АМКУ суб’єкти господарської діяльності мають право подати аргументоване клопотання про продовження термінів. При складанні клопотання краще самостійно визначати терміни та, зрозуміло, чим більше – тим краще. Антимонопольний комітет України, в будь-якому випадку, відкоригує період формування та подання відповіді, в залежності від аргументації та часових меж розгляду інформації самим АМКУ.

НЕ ПОДАВ ВІДПОВІДЬ – ШТРАФ!

Двадцять днів, все ж, недовгий термін для обробки інформації, яка збиралася банками протягом значного періоду часу. Може, таким чином Антимонопольний комітет України хоче наповнити бюджет?

АДЖЕ ПОНАД П’ЯТДЕСЯТ БАНКІВ УКРАЇНИ ОТРИМАЛИ «ЛИСТИ ЩАСТЯ», ТА НАСКІЛЬКИ ЙМОВІРНИМ Є ТЕ, ЩО ВСІ ВСТИГНУТЬ Й НАДДАДУТЬ ІНФОРМАЦІЮ В ПРИЗНАЧЕНИЙ ТЕРМІН?

Трохи заглибимося в законодавство і подивимося на штрафи, які чекають банки, якщо АМКУ вважатиме, що «щось не так».
Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції», органи АМКУ має право накладати штрафи на суб’єктів господарської діяльності, зокрема, за:

  • неподання інформації на вимогу АМКУ;
  • подачу інформації не в повному обсязі;
  • подачу неправдивої інформації;
  • створення перешкод працівникам АМКУ в проведенні перевірок, оглядів і т.д.

У таких випадках штрафи накладаються в розмірі до одного відсотка доходу (виручки)* суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.

* Дохід (виручка) підприємства від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) визначається як сумарна вартість доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг).

Складно уявити, які штрафи доведеться виплатити банкам, що потрапили під гарячу руку Антимонопольного комітету. Однак, незалежно від сплати штрафу – банки не будуть звільнені від подачі відповіді на вимогу АМКУ. Тобто, доведеться не тільки штраф сплатити, а й підготувати відповідь в знов визначені терміни.

Так само, Постановою Пленуму Вищого господарського суду України від 26.05.12.2011 р № 15 «Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства», а саме п. 13.5., передбачено, що надання інформації на вимогу АМКУ у встановлений термін, але не в повному обсязі, не може зіставлятися з ненаданням інформації у встановлений термін. Це аргументується тим, що зазначені недотримання будуть різними, самостійними порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції.

Таким чином, в разі неправомірно накладеного штрафу, будь-який банк зі списку отримали «лист щастя», зможе оскаржити рішення Антимонопольного комітету України. Додатково вважаємо за необхідне зазначити, що на даний момент є позитивна практика оскарження рішень АМКУ, однак, ініціювання судового процесу оскарження не зупиняє дію рішення Антимонопольного комітету України


Консультація юриста

Виберіть зручний час і ми вам передзвонимо

Замовити дзвінок
Практичні юридичні поради для бізнесу
Потрібна консультація юриста?
Залиште свої контакти і наш фахівець обов'язково зв'яжеться з Вами!




Натискаючи на кнопку ви погоджуєтеся на обробку Ваших персональних даних